De vorige editie van de Passion in Zieuwent. Foto: PR
De vorige editie van de Passion in Zieuwent. Foto: PR

Op Bachs Matthäus ben je nooit uitgeluisterd

Muziek

ZIEUWENT - Het is een succesvolle traditie: de Matthäus Passion in de Werenfriduskerk in Zieuwent. “Elk jaar hetzelfde én elk jaar anders”, vat dirigent Emile Engel het paradoxaal samen. In het beroemde werk van Bach naar het lijdensverhaal van Christus volgens Mattheüs, is volgens hem zoveel te ontdekken, dat je nooit bent uitgeluisterd.

Door Mark Ebbers

Het is meer dan alleen luisteren, het is ook zien, het is ondergaan. “Het gaat om de beleving in alle facetten”, zegt organisator Tonnie Peters, tevens penningmeester van Paaspop Klassiek, de stichting die de Zieuwentse Passion organiseert. “Vanaf het kopje koffie bij binnenkomst met koekje. En dat koekje is belangrijker dan je denkt, het staat voor extra aandacht voor details.”

Completer dan een ruwe diamant
De eerste Matthäus van Bach in de Werenfriduskerk werd uitgevoerd in 2012, nadat er vanaf 2007 een aantal keren de Johannes Passion van Bach was uitgevoerd. “Ook een meesterwerk”, stelt Emile. “En wat kleinschaliger en daardoor minder kostbaar om uit te voeren. De Matthäus is completer. De Johannes is meer een ruwe diamant.”
Cilia Stortelder is met Emile een van de initiatiefnemers van Paaspop Klassiek en de Matthäus Passion in Zieuwent. “We waren klasgenoten vroeger”, vertelt Emile. “Veel later reed ik vaak door Zieuwent toen ik vanuit mijn woonplaats Lichtenvoorde naar mijn koor in Zutphen reed. Ik zag de prachtige Werenfridus en vatte het plan op om met dat koor de Johannes Passion in die kerk te gaan uitvoeren. Cilia en ik hadden er een aantal keren contact over en zo ontstond de Stichting Paaspop Klassiek in 2007 en van daaruit de Passion in de Zieuwentse kerk.”

Verlichting en andere effecten
Cilia en Tonnie waren toen al sinds 1978 actief bij Stichting Paaspop, die de Paaspop popconcerten in Zieuwent organiseerde. “Door hun ervaring in de popwereld, leerde ik dat je met klassiek ook veel meer kon doen dan alleen de muziek uitvoeren”, vervolgt Emile. “Met bijvoorbeeld verlichting en andere effecten. De kerk wordt zowel van binnen als van buiten uitgelicht. Daaruit blijkt de kracht van het gebouw.”
Cilia haakt in: “ We verdienen niet aan de Passion, dat hoeft ook niet, maar het lukt ons, ook dankzij vele vrijwilligers en vrienden van Paaspopklassiek, al jaren om het voor elkaar te krijgen. Medewerking is er ook vanuit de voormalige pastorie, nu wooneenheden, waarvan we de zolder als kleedkamers kunnen gebruiken.”

Twee dirigenten
Erg trots zijn ze op de medewerking van de Ulftse Nachtegalen de laatste jaren. “Het koor is al eens uitgeroepen tot het beste koor van Gelderland. Heel bijzonder is dat ze tijdens de Matthäus achter in de kerk zingen, met een eigen dirigent. Dat vergt een strakke wisselwerking tussen hem en hoofddirigent Emile.”
Emile’s droom is dat het ooit nog eens lukt om de kruisvorm die in de Matthäus zit, met het verraad op de kruising van de verticale en de horizontale balk, nog eens om te kunnen zetten in de opstelling van de musici en de koren. Wie weet lukt dat een van de komende jaren, want van een ding zijn Cilia, Emile en Tonnie overtuigd. De editie 2024 van de Matthäus is de Werenfriduskerk in Zieuwent zal zeker niet de laatste zijn.

Inleiding
Op zondag 17 maart is er een inleiding bij het Witte paard over de Matthäus om 11.00 uur. Deze is gratis te bezoeken.
Voor meer informatie, ook over de (nieuwe) solisten, zie onderstaande website.


www.paaspopklassiek.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant