Samen met Floris en de juf kregen de molentjes een plek in de kast. Foto: Jan Knoef
Samen met Floris en de juf kregen de molentjes een plek in de kast. Foto: Jan Knoef

Kunstenaar Floris Brasser aan de slag met leerlingen Jan Ligthart

Algemeen

Zelhem - Om het belang van het behoud van de cultuur en het erfgoed 'handen en voeten' te geven voor de jeugd is het Cultuur & Erfgoedpact Achterhoek gestart met het kunstproject 'Tussen de Coulissen'. Aanvankelijk alleen in de gemeente Oost Gelre, maar ook de gemeente Bronckhorst bleek belangstelling te hebben en zo werd groep 6 van de OBS Jan Ligthartschool in Zelhem uitgekozen om aan het project deel te nemen. De Vordense kunstenaar Floris Brasser (www.florisbrasser.com) werd gevraagd om het historische verhaal over de Maalderij van Boeijink uit de Heidenhoek voor de kinderen te 'vertalen' en hen te begeleiden bij het maken van een Land-art kunstwerk met het thema 'molen'.

Tussen de Coulissen
Het Cultuur & Erfgoedpact Achterhoek is een initiatief van acht Achterhoekse gemeenten en de provincie om de bewustwording van de culturele identiteit van de regio te bevorderen. Daarnaast is het verbinden van generaties, jong en oud, om samen met cultuur en erfgoed bezig zijn (participatie) een belangrijk kerndoel binnen het pact. Het project 'Tussen de Coulissen' probeert die bewustwording beleefbaar te maken door de jeugd haar natuurlijke naaste omgeving te laten ontdekken aan de hand van een verhaal van de levende geschiedenis (Oral History) van die bewuste plek en/of omgeving. Het historische verhaal wordt onder begeleiding van een beeldend kunstenaar, middels een artistieke kunstuiting 'Land Art' genaamd, beleefbaar gemaakt. Het Land-art kunstwerk komt gelegen aan een bestaande route, zodat ook het toerisme iets blijvends meekrijgt.

Het project
Vrijdag 13 mei kwam Floris voor de eerste keer naar de Jan Ligthartschool om over zijn beroep als kunstenaar en zijn werk te vertellen. Vervolgens maakte hij de stap naar het verhaal van de Boeyink Maalderij en molen in de Heidenhoek. Hij legde uit, dat het de bedoeling was, dat de leerlingen samen aan een kunstwerk gingen werken, dat vervolgens aan een bestaande wandelroute in de omgeving van de Boeyink Maalderij geplaatst wordt. Als voorbereiding had hij zelf twee open kasten gemaakt, waarin de molens hun plekje konden krijgen. De eerste opdracht aan de leerlingen was om hun ideeën over de molen op papier uit te werken.

De daaropvolgende weken kwam Floris op de vrijdagmiddag naar Zelhem om de kinderen te helpen met hun ontwerpen en al vast te oefenen in het zagen en boren om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. Het grootste probleem bleek het omzetten van de ideeën naar een werkstuk. De grote houten kasten waren tijdens het project tijdelijk op het schoolplein geïnstalleerd, zodat de leerlingen konden testen of hun ontwerpen in het geheel pasten. Vrijdag 1 juli moesten de ontwerpen worden omgezet in 'molentjes' en onder begeleiding van Floris, die nog twee collega's had meegebracht, waren ze druk met zagen en boren om hun kunstwerk vorm te geven. Als alle molentjes klaar zijn en iedereen tevreden is, zullen de twee open kasten met de molentjes geplaatst worden op een mooie plek aan een bestaande route.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant