Bart Wolfs, Richard Enzerink, Bart Thuss, Eric Lieverdink (allen uit Hengelo), Ferdi Meijerink (Veldhoek) en Gerben Lieverdink (Zelhem) (v.l.n.r.) zijn volop in training voor de Stelvio di Kika, waarvoor ze op 21 juni in Italië op de fiets stappen. Foto: Luuk Stam

Bart Wolfs, Richard Enzerink, Bart Thuss, Eric Lieverdink (allen uit Hengelo), Ferdi Meijerink (Veldhoek) en Gerben Lieverdink (Zelhem) (v.l.n.r.) zijn volop in training voor de Stelvio di Kika, waarvoor ze op 21 juni in Italië op de fiets stappen. Foto: Luuk Stam

Trainingsvrienden bedwingen mythische Stelvio voor KiKa

Maatschappij

Zestal kijkt uit naar loodzwaar avontuur in de Italiaanse Dolomieten

Door Luuk Stam

HENGELO – Ze kennen elkaar vanuit de trainingsruimte van de Hengelose personal trainer Bart Thuss (44) en doen allemaal al jarenlang veel en graag aan sport. Toch is de uitdaging waar ze nu voor staan voor deze mannen nieuw. Geïnspireerd door hun trainer, die zelf ook meedoet, staan Hengeloërs Bart Wolfs (39), Richard Enzerink (48) en Eric Lieverdink (55), Veldhoeker Ferdi Meijerink (43) en Zelhemmer Gerben Lieverdink (53) op vrijdag 21 juni in Italië aan de start van de Stelvio di KiKa: “We dachten: we zijn altijd zoveel aan het sporten en aan het trainen, waarom koppelen we daar niet een keer een goed doel aan?”

Dat is de stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) geworden, die wetenschappelijk onderzoek naar kinderkanker financiert met als doel om voor kinderen met deze ziekte de genezingskans te verhogen van 81 procent naar 100 procent. Een doel dat dit zestal aanspreekt. Zelf zijn ze ook vaders, hun kinderen zijn gezond. “Gelukkig wel, daar zijn we ook heel dankbaar voor”, zegt Gerben Lieverdink. “Want een kind dat zo ziek is, dat is ook als ouder één van de ergste dingen die je kan overkomen. Daarom willen wij ons hier samen heel graag voor inzetten.”

Wielrenfiets
De jongste van de broers Lieverdink reed in het verleden als endurorijder twee keer de Dakar-rally. Nog altijd is hij actief in de motorsport, als training zit hij geregeld op de mountainbike, maar fietsen op een racefiets, dat deed hij nog maar weinig. Dat geldt ook voor de meeste anderen, sommigen hebben zelfs speciaal voor dit ‘project’ een wielrenfiets gekocht. Zo ook Ferdi Meijerink. Aan conditie geen gebrek bij de Veldhoekse veertiger, die al meermaals een halve marathon liep. Toch viel de eerste gezamenlijke fietsrit rondom de Holterberg best even tegen. “Ik had flinke zadelpijn”, vertelt Meijerink. “Gelukkig gaat het nu wel steeds beter.”

Het zal nodig zijn, want de Holterberg valt in het niet bij wat de zes in juni in Italië te wachten staat. De mythische Passo di Stelvio is 24 kilometer lang, telt ruim 1800 hoogtemeters en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 7,6 procent. Dat percentage is ongeveer hetzelfde als dat van de bekende Alpe d’Huez, met dat verschil dat de weg naar de top van de Stelvio 10 kilometer langer is. In Frankrijk deed Bart Thuss in 2016 al eens mee aan Alpe d’Huzes. “De eerste keer dat je zo’n berg ziet, denk je: dit kan niet, het bestaat niet dat je hier omhoog kunt fietsen”, vertelt hij. “Dat lukt dan toch. Zoiets samen met andere mensen voor het goede doel doen, al die aanmoedigingen langs de kant, dat maakt het een heel bijzondere ervaring.”

Twee kanten
De opzet van het evenement in de Italiaanse Dolomieten is iets anders dan bij de Alpe d’Huzes, want bij de Stelvio di Kika gaat het niet meerdere keren via dezelfde weg omhoog, maar zijn er routes met verschillende afstanden. 

De trainingsvrienden kiezen voor de route van 106 kilometer waarbij ze de Stelvio van twee verschillende kanten moeten beklimmen. Trainer Thuss gaat zelf voor de route van 150 kilometer, met daarin naast de Stelvio ook de beklimmingen van twee andere Dolomietenreuzen: de Mortirolo en de Gavia.

Hij zal zijn ‘teamgenoten’ dus onderweg niet zien. “Maar het zal ook voor de anderen al snel ieder voor zich worden”, verwacht de trainer, die samen met ‘zijn’ mannen een blinkend tenue liet maken, compleet met de eigen namen op de borst en mouwtjes in de kleuren van de Achterhoekse vlag. De teamspirit zal naar verwachting op de dag zelf hooguit mentaal een duwtje in de rug geven: “Je leeft er samen naartoe, maar als je eenmaal van start bent, is het vooral een kwestie van je ritme zoeken en op eigen tempo naar boven fietsen.”

Trainen
Thuss zelf werkte dit jaar al ruim 2000 trainingskilometers af. De anderen nog niet de helft daarvan. Toch twijfelt de trainer er niet aan dat Wolfs, Enzerink, Meijerink en de broers Lieverdink deze uitdaging aankunnen. “Ze zijn hartstikke fit, het is vooral zaak om goed te wennen aan de houding op de fiets.” Met het dichterbij komen van 21 juni stijgt de motivatie om te trainen. “Ik moet nog de nodige kilometers maken”, zegt ondernemer Richard Enzerink. “Maar als je zo’n doel hebt, dan is het wel gemakkelijker om er tijd voor vrij te maken.”

De zes betalen uit eigen zak hun gehele reis, het inschrijfgeld en het minimale sponsorbedrag van 500 euro dat nodig is om deel te mogen nemen. “Natuurlijk zou het mooi zijn als mensen ons daarbovenop willen steunen om samen zoveel mogelijk geld in te zamelen voor KiKa”, zegt Meijerink. “Want dat is waar we het allemaal voor doen, los van ons persoonlijke sportieve doel om die dag de finish te halen.” Dat laatste gaat de zes allemaal lukken, verwacht ook Gerben Lieverdink: “We hebben de hele dag de tijd, we gaan het zeker halen.”

Klik hier om de sponsorpagina van het team ‘Sport7 Hengelo Gld’ (Stelvio di KiKa in Italië) te bezoeken.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant