Plezier bij het eerste concert van het Leerorkest. Foto: Josée Gruwel
Plezier bij het eerste concert van het Leerorkest. Foto: Josée Gruwel

Leerorkest werpt vruchten af

Eerste concert met enthousiasme gegeven

Door Josée Gruwel

DOETINCHEM – "Heel graag wilde ik een instrument bespelen. Het werd een harp, een sierlijk en mooi instrument. Met school kan ik het studeren combineren. Mijn concentratie wordt groter door muziek maken. School wordt wat gemakkelijker, omdat ik meer discipline krijg." Aan het woord is de twintigjarige Güzel Celik. Ze is een van de deelnemers van het project 'Studie- en werksucces door Leerorkest'. Woensdag 26 juni gaf het orkest, een initiatief van innovatiedocent Nono Poels van het Graafschap College, het eerste concert in de Bizetzaal van Muziekschool Oost-Gelderland.

Op het podium zaten zo'n veertig orkestleden, bestaande uit studenten van diverse opleidingen én muziekdocenten. Vanaf januari dit jaar kozen de studenten een instrument dat ze niet eerder bespeelden, kregen ze per week een uur les en repeteerden een uur per week samen met de docenten in het orkest onder leiding van Henrite Rusch en Johnny Rahaket. Vooraf hoefden ze geen noten te kunnen lezen. Wel werd van hen verwacht dat zij thuis repeteerden en gemotiveerd naar de repetities kwamen om in pauzes ook mee te denken en mee te praten over de aansluiting vmbo-mbo-hbo. Hierdoor moet de doorstroom verbeteren en tussentijdse schooluitval verminderd worden, volgens Nono Poels, innovatiedocent bij het Graafschap College, die hierover tijdens het project onderzoek doet.

Uit de comfortzone
De nummers, doorgaans vlot en vrolijk, zoals 'Budapest', 'De Nieuwe Elena', 'Havana' en 'Donkey Ride', klonken overtuigend. Wie in het publiek zat, realiseerde zich maar al te goed dat het resultaat van dit orkest tot stand kwam door een manier van werken die allesbehalve standaard is: muziekles krijgen vanaf niveau nul en meteen in een orkest spelen. In de lessen werd door docenten en dirigenten afgestemd op de individuele deelnemers en bij het herschrijven van muziekstukken werd rekening gehouden met wat de muzikanten wel en niet al in hun mars hadden. "Het moest voor iedereen behapbaar en plezierig zijn. Dat vraagt inventief denkwerk", aldus Henrite Rusch. "Een van de dingen is toonsoortloos schrijven", vertelde Johnny Rahaket.

Docente Diane Combee: "Iedereen leert anders, daarom combineerden we verschillende leermanieren. Dat is voor ons docenten een hele uitdaging." We wilden verrassen, is de mening van docent Fernando Soto. Docent Hein de Jong: "Je gaat samen op ontdekkingstocht en helpt elkaar. Deze manier van werken is een bindmiddel tussen docenten en studenten."
Marco de Souza, die vijftien jaar geleden in de Bijlmer begon met het 'Leerorkest': "Docenten durven hierbij uit hun comfortzone te komen."

Verandering
Weet je wat, dacht de negentienjarige Rosa Sophie ten Dolle, ik ga bij het Leerorkest en wil viool spelen. Een viool vind ik zo'n machtig mooi instrument. Het instrument speelt behoorlijk in op drama en daar ben ik wel van. "Zal ik je eens wat vertellen?" sprak ze voor het concert. "De viool die ik kreeg daar was na twee maanden iets mee. Maar ik had zo'n band met het instrument gekregen dat ik het heel moeilijk vond om het om te ruilen."
Ze wil zeker doorgaan in het orkest. "Ik had enorme faalangst, maar dat is nu verminderd. Onderling is er respect, herkenning, verbinding. Ik zou de koksopleiding gaan doen, maar ik heb gekozen voor een andere opleiding omdat ik op woensdagmiddag liever hier in de muziekschool ben."

Nono Poels: "Het Leerorkest is voor mij een droom die uitkomt, de vondst is een kantelmoment in mijn leven. Met de taal van de muziek kunnen we studenten bereiken die anders dreigen uit te vallen."
Ook meedoen met het orkest? Informeer bij n.poels@graafschapcollege.nl.
Bijschrift foto: Plezier bij het eerste concert van het Leerorkest. Foto: Josée Gruwel.

Meer berichten