Als blikvanger voor de reünie stonden er enkele oude bussen voor De Herberg. De oud-medewerkers Willem Beernink uit Hellevoetsluis en Maurits Elburg uit Doetinchem (l) en de organisatoren Frank van Setten en Bertus Arendsen uit Vorden (r) poseren voor een oude T-Ford afkomstig uit het streekvervoersmuseum in Winterswijk. Foto: Jan Hendriksen

Als blikvanger voor de reünie stonden er enkele oude bussen voor De Herberg. De oud-medewerkers Willem Beernink uit Hellevoetsluis en Maurits Elburg uit Doetinchem (l) en de organisatoren Frank van Setten en Bertus Arendsen uit Vorden (r) poseren voor een oude T-Ford afkomstig uit het streekvervoersmuseum in Winterswijk. Foto: Jan Hendriksen

Grote opkomst bij reünie van Achterhoekse streekvervoerders

Vervoer

VORDEN - Het was op zaterdag 23 april druk bij de reünie van medewerkers van het Achterhoeks streekvervoer met trein en bus. Bij Eet-, drink- en feestgelegenheid De Herberg in Vorden kwamen in totaal zo’n 260 reünisten opdagen en dat leidde tot een zeer geslaagde en enerverende bijeenkomst.

Het weerzien van medewerkers van de elkaar opvolgende bedrijven GTW, GSM, GVM, Oostnet, Syntus en Arriva, tussen de dertig en negentig (!) jaar oud, werd een ontmoeting van mensen die elkaar jaren niet gezien hadden en collega’s, die elkaar nog dagelijks op trein en bus treffen. Dat leverde veel geanimeerde gesprekken op waar oude herinneringen en de dagelijkse ervaringen van nu uitgewisseld werden. Er was echter één rode lijn in de verhalen; het werk op trein en bus staat bij allemaal centraal en dat schept een grote band. Was het in de jaren zestig van de vorige eeuw anders dan nu? Ja en nee. Het materieel was anders, het verkeer was anders, maar collegialiteit en reizigers zijn niet echt veranderd. 

Mooiste jaren
Medeorganisator en oud-adjunct-directeur Trein bij Arriva Frank van Setten uit Vorden opende de reünie en gaf aan dat het ontmoeten van zoveel bekenden enorm veel herinneringen opriep. In de bijna vijftig jaar dat hij actief was in het openbaar vervoer, in de Achterhoek, maar ook in vele andere delen van het land, had hij één strakke conclusie: de Achterhoekse jaren waren de mooiste in zijn carrière. Vooral door de warme collegialiteit. “We hebben samen veel doorbraken kunnen realiseren, zoals het samengaan van trein en bus in één bedrijf, waardoor de spoorlijnen voor de Achterhoek na jarenlange dreiging van opheffing behouden konden worden.”
Ook medeorganisator Bertus Arendsen uit Vorden keek met grote tevredenheid terug op de reünie: “Ik kreeg alleen maar positieve reacties.” De presentaties over de geschiedenis van het Achterhoekse vervoer vielen in de smaak en leverden weer veel mooie verhalen op. “Die moeten we eigenlijk op gaan schrijven en zorgen dat ze bewaard worden”, aldus verklaarden Arendsen en Van Setten eensgezind. Zij sluiten een herhaling van de reünie zeker niet uit.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant