Initiatiefnemer Marco Mout (links) en meester (tweede van rechts) met leerlingen van het WALHALLAb. Foto: Liesbeth Spaansen

Initiatiefnemer Marco Mout (links) en meester (tweede van rechts) met leerlingen van het WALHALLAb. Foto: Liesbeth Spaansen

Marco Mout schiep het WALHALLAb waar jongeren hun talent ontplooien

Onderwijs

BRONCKHORST/ZUTPHEN – Tijdens de Kunst4daagse Bronckhorst, die dit jaar haar derde lustrum viert, worden ateliers geopend en werken van 100 kunstenaars geëxposeerd. De locaties zijn geopend van Hemelvaartsdag 18 mei tot en met zondag 21 mei, van 10.00 tot 17.00 uur. Vanwege het jubileum worden minikunstwerkjes verkocht: Kleintje Kunst4daagse. De opbrengst gaat naar het goede doel: WALHALLAb in Zutphen.

Door Liesbeth Spaansen

Kinderen en kunst
De werkgroep Kunst4daagse Bronckhorst wilde speciaal iets doen voor een organisatie waar kinderen en kunst samenkomen. WALHALLAb is er voor kinderen vanuit heel Nederland. In Zutphen, de dichtstbijzijnde locatie, ontplooien ook kinderen vanuit de gemeente Bronckhorst hun talent in het creatieve laboratorium. Daarnaast zijn er ateliers in Capelle aan de IJssel en Helmond.

Initiatiefnemer Marco Mout is verheugd dat de jubileumactie voor het WALHALLAb is. “Ik vond het echt heel bijzonder dat leden van de werkgroep Kunst4daagse Bronckhorst bij ons kwamen om het te vertellen. Ik vind het geweldig. Elke cent die we binnenkrijgen is welkom voor alles wat we hier doen. We hebben leerlingen uit een grote regio.”

Kinderen komen een of twee dagen in de week of een middag naar WALHALLAb naast of in plaats van school. Dat gaat in nauw overleg met de leerplichtambtenaren en leerkrachten. “WALHALLAb is voor iedere jongere die dat wil. Wie wil leren bouwen of technieken leren, is hier welkom. We geven ze alle ruimte en zorgen ervoor dat ze zichzelf niet ‘raar’ voelen.”

Tienduizenden kinderen gaan niet naar school. “Dat is een drama. Ik kan me zelf niet voorstellen om de hele dag binnen te zitten”, moet Marco van het hart. “Zonde ook, want het zijn vaak zulke slimme en begaafde kinderen. We zorgen hier voor veel uitdaging en zelfwerkzaamheid, heel belangrijk. Ik merk dat kinderen tot twintigers steeds minder durven, vragen ‘mag dit’ of ‘mag dat’. Waar komt het vandaan dat je de durf ziet verdwijnen?”

Het onderwijs is meetbaar ingericht en docenten moeten veel doen naast het rekenen, wiskunde, Engels, Duits, et cetera. Marco is duidelijk: “Laat ons de creatieve sector dan doen! Hier zeggen we: ‘Begin maar en we zien wel wat er uit komt!’” Marco geeft graag lezingen in het hele land over zijn visie en vertelt met passie over zijn leerlingen. “Op een school voor slimme kinderen, of in Ahoy. Een van onze jongens hier bereidde voor mij een pittige, technische opdracht voor, die daar kon worden uitgevoerd.”

Marco is al zijn vrijwilligers eeuwig dankbaar. “Er zijn er veel, maar ik hoop steeds dat er nieuwe bij komen. Voor een middag, om iemand motoren te leren bouwen, het maakt me niet uit. De organisatie is zo gegroeid, ik hoop dat we het kunnen blijven doen met al die mensen die passie en het plezier hebben om hun specifieke kennis te delen. Het is moeilijk om leraren te vinden, maar het mooie is dat niemand hier hoeft te zijn. Je mag hier zijn.”

Hoe het begon
Marco Mout had zelf last van onvoldoende uitdagingen op school. “Wat ik herinner van mijn schooltijd in Rotterdam is dat ik niet op mijn plek zat. Van het Einsteincollege in Rotterdam waren we de eerste klas van Nederland die kunst als examenvak had”, lacht hij. “Na school was ik bij mijn vader in de (nautische) werkplaats van alles aan het maken. Vrienden zeiden wel, jij moet leraar worden, maar dat zou ik nooit kunnen.” In het gekraakte buurtcentrum was Marco al actief met projecten voor de jeugd.

Hij volgde twee Hbo-opleidingen en had zijn eigen mediaproductiebedrijf. “We werkten voor verschillende omroepen, ontwikkelden systematieken en programma’s en ik was regisseur bij het North Sea Jazzfestival. Ik heb er verschrikkelijk veel geleerd. We werkten ook met jonge mensen die juist niet de goede opleiding hadden gedaan. Waar het protocol begint, stopt het nadenken.”

Hij stopte na tien jaar zijn bedrijf, fietste vervolgens twee en een half jaar rond de wereld waarover hij artikelen schreef in het Rotterdams Dagblad en City Magazines, woonde daarna enige tijd in België en kwam toen naar Zutphen.

Missie van Marco
Het was in 2004 dat Marco Mout met zijn missie begon. Er was veel animo voor Atelier de Kruittoren. “Ik heb er nu mijn werkplaats nog, en de leerlingen exposeren er hun werkstukken, maar na tien jaar moesten we verhuizen.” Gelukkig stond het pand ernaast tijdelijk te huur. De naam werd WALHALLAb, het Walhalla, paradijs waar de kinderen kunnen leren. Want het is geen school, maar ze leren wel de hele dag. Wij zijn een soort plek waar je je kan ontwikkelen zoals je wil.”

Daar floreerde het atelier vier en een half jaar. “Gezamenlijk werd ingepakt en opgeslagen om duidelijk te zijn dat het eindigde.” Na een tijdelijke locatie vonden ze het huidige, toen leegstaande, pand. Deze ruimte(n) voor jong talent is in de voormalige Openbare School voor Mulo aan de Waterstraat 33 in Zutphen. Een plek voor verschillende leeftijden. “Dat is mijn visie. Ik heb vroeger toen ik op school zat nooit goed begrepen waarom ik alleen van ouderen kan leren. Ik heb het hier geprobeerd om te draaien door ook jonge leerlingen leraar te laten worden. Dat meesterschap is iets wat ze geweldig vinden, zeker voor kinderen die een laag zelfbeeld hebben. Dat is goed voor het zelfvertrouwen.”

Het WALHALLAb is ook een erkend leerbedrijf. “Stagiaires komen hier sinds vijf en een half jaar. Zij mogen van alle opleidingen zijn: wetenschap, Radboud Universiteit, Rijn IJssel College, sociale wetenschappen, pedagogie, mode en meer.”

Intake
Kinderen en jongeren die komen kennismaken, worden direct door medewerkers van WALHALLAb doorgrond. Door goed te kijken, heldere vragen te stellen en een opdracht te geven, bijvoorbeeld om het gebouw te verkennen. Zo ontstaat snel een beeld over de mogelijkheden die WALHALLAb kan bieden. Een simpel plan wordt opgesteld, waarna alle partijen, de school, leerplicht en thuis, met elkaar in verbinding worden gebracht. Duidelijk en rechtvaardig maken leerling en WALHALLAb afspraken, die moeten worden nagekomen. Een blije leerling gaat zo een volkomen nieuwe week tegemoet.


www.walhallab.nl

www.kunst4daagse bronckhorst.nl

Initiatiefnemer Marco Mout (links) en meester (tweede van rechts) met leerlingen van het WALHALLAb. Foto: Liesbeth Spaansen

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant