Bouke Hollak beantwoordt de vragen vanuit de zaal over het digitale sparen via Scoor voor je club. Foto: Liesbeth Spaansen

Bouke Hollak beantwoordt de vragen vanuit de zaal over het digitale sparen via Scoor voor je club. Foto: Liesbeth Spaansen

Jumbo Hollak Zelhem gaat van stickers plakken naar digitaal sparen

Economie

Scoor voor je Club

Door Liesbeth Spaansen

ZELHEM – Met 120 aanwezige bestuurs- en/of commissieleden van 80 verenigingen van Zelhem en omgeving zat de grote zaal van Cultureel Centrum De Brink op woensdagavond 19 april overvol. Zij kwamen op uitnodiging van Bouke Hollak van Jumbo Hollak Zelhem om te luisteren naar de uitleg van de nieuwe manier van sparen bij Jumbo in Zelhem, want na veertien jaar wordt zegels plakken omgezet naar digitaal sparen.

Bouke Hollak
“Jumbo Hollak is in 2009 begonnen met de sponsorzegel. Sindsdien hebben wij 350.000 euro uitgekeerd, opgeteld aan 180 verenigingen, stichtingen en goede doelen. Dat is een heel mooi bedrag en we zijn er blij mee. Het steunen van de maatschappij in Zelhem vonden en vinden we belangrijk.”
Na de verbouwing vanaf 2 mei, die drie weken duurt, is de zegelkast weg. “Er was een dilemma, want we krijgen veel zelf-check-outs en hoe moeten we dat dan doen met de zegels? Er staat niemand bij die de sponsorzegels geeft. Het blijkt ook digitaal te kunnen. Scoor voor je Club kwam in beeld.”

Marcel van Galen
Scoor voor je Club is een initiatief van Marcel van Galen en zijn team en dateert uit 2022. Eigenlijk is het een spaarsysteem, vergelijkbaar met het zegels sparen bij Jumbo in Zelhem, alleen zonder plakken aan de keukentafel. “Er zijn in Nederland veel maatschappelijke organisaties, sportverenigingen, culturele instellingen en goede doelen die we belangrijk vinden, maar die de hand moeten ophouden om overal te proberen wat geld vandaan te halen. Maar ook ondernemers kunnen niet ingaan op alle verzoeken en hebben hun limieten.”
Om dit dilemma op te lossen, bedacht Marcel een systeem om geen geld te vragen bij de ondernemer, maar er geld te brengen. Ofwel de klanten brengen geld door te kopen, de ondernemer kan iets terugdoen door een percentage terug te geven. “Eigenlijk, en dat is uniek, deed Hollak dit al door boodschappen doen te belonen met een zegel.”
In het automatische spaarsysteem heeft Bouke Hollak een bedrag van 27.000 euro per jaar aan sponsorgeld begroot om uit te keren aan alle spaarders. Het sparen kan al vanaf vandaag. Bouke Hollak: “Met een openingsactie: tot 25 euro besteding gaat 2% van dat bedrag naar verenigingen, stichtingen en goede doelen die aangesloten zijn bij Scoor voor je Club, boven de 25 euro besteding is dat 4%.” Daarna is het gedoneerde percentage 1% en 2%.

Vincent de Vries
De voormalig badminton topsporter Vincent de Vries is ambassadeur van Scoor voor je Club. Hij legt het digitale sparen uit via Digitale Clubkaarten die verenigingen, stichtingen en goede doelen zelf uitgeven in de privacyvriendelijke kaartenapp Dappre. “Scoor voor je Club faciliteert de Digitale Clubkaarten. Je koppelt de kaart veilig aan je betaalrekening. Het enige wat je bij Jumbo Hollak nog hoeft te doen is pinnen aan de kassa. Je hoeft dan geen pasjes te (laten) scannen.” Wie voor meerdere verenigingen of stichtingen wil sparen, kan meerdere Digitale Clubkaarten koppelen. “Dan wordt automatisch het geld verdeeld over die clubs waarvoor je wil sparen”, legt Vincent uit. “Je kunt ook kiezen een deel voor jezelf te sparen. Bijvoorbeeld voor de contributie.”
Om hier als club een groot succes van te maken is veel gratis communicatiemateriaal beschikbaar die met een of twee klikken zijn te versturen naar de achterban om ze uit te nodigen om hun clubkaart te activeren en mee te sparen. Dit is te vinden in de toolkit op de website van Scoor voor je Club.

Antwoorden op vragen
Iedereen kan meesparen als de Digitale Clubkaart van een ‘club’ is geactiveerd, dus ook een toerist. Deze kan de QR-code op het promotiemateriaal in de winkel scannen. Het is alleen mogelijk op de mobiele telefoon door de applicatie te downloaden en te koppelen met je bank. Betekent inderdaad dat bij contante betalingen niet wordt gespaard.
Clubs met een oudere achterban, vrezen veel geld mis te lopen met het digitaliseren, maar de hoop is dat deze mensen worden geholpen om de app te koppelen. Het digitaliseren is onomkeerbaar. “De Jumbo Extra’s in de digitale app of op de Jumbopas blijven gewoon bestaan”, meldt Bouke desgevraagd.
Deze spaarvorm is geen vervanging van sponsoring van clubs. “Daar zit een groot deel goodwill en naamsbekendheid in via borden, logo’s op shirts of tassen”, legt Vincent uit. “Dit is iets anders, al is er een wisselwerking. Je kunt een Scoor voor je Club-sticker op het reclamebord plakken en zo ook de loop naar je winkel bevorderen.”
Dat Jumbo Hollak Zelhem na publicatie in Contact over het aanpassen van de zegelkaart van 20 zegels naar 25 zegels al zo snel overgaat naar digitaal is iets wat een aantal spaarders stoort. “De pot was te groot afgelopen jaren, 35.000 euro”, legt Bouke uit. “Normaal verdwijnen er zegels, maar met twee grote goede doelen, kwamen er veel zegels in de bus. Dan wordt het bedrag steeds hoger. Ik moest ook een streep trekken, dat is nu 27.000 euro.” Gedacht werd aan het ontwikkelen van een sticker-automaat, maar Scoor voor je Club is een betere oplossing. De pot zal niet eerder leeg raken, ook in het spaarsysteem kan de ondernemer budgetteren.
Of het veilig is om bankrekeningen te koppelen, werd positief beantwoord. Het is gereguleerd en gecontroleerd, net als online bestellen bij bol.com. De clubs kunnen alleen meedoen als zij hun club hebben geregistreerd bij de Kamer van Koophandel en ook een bankrekening hebben op naam van hun vereniging of stichting. Privérekeningen kunnen niet gebruikt worden.
Henk Hollak mengde zich in de discussie over de korte termijn van inleveren en vertelt over de vroegere spaarmunten van de Ondernemersvereniging Zelhem, die nog twee maanden konden worden ingeleverd. “Huis-aan-huis werden de munten opgehaald, vuilniszakken vol. De OVZ- penningmeester dacht: ‘we gaan failliet’. Het is zonde als er zegels blijven liggen. Het geld staat op de bankrekening op u te wachten. Dus u moet actief worden, uw leden actief maken om die sponsorzegels zo snel mogelijk uit dat keukenlaatje te krijgen.” Ondanks alles een applaus aan de ondernemer, die het geld toch blijft uitreiken. “Geweldig!”

‘De juiste vragen zijn gesteld’
Bouke Hollak kijkt tevreden terug op deze avond. “Ik denk dat het een hele goede avond is geweest, waar ook heel veel juiste vragen zijn gesteld. Ook over het verdwijnen van de sponsorzegel en het nieuwe verhaal. Dat is goed geland, de neuzen staan in de goede richting. We krijgen complimenten terug, welke winkel doet dit nou. De sponsorzegel was alleen van Jumbo Hollak en we hopen nu op een olievlek, dat ondernemers in Zelhem en omgeving dit ook gaan oppakken. Als meer collega’s mee gaan doen, er zaten er een aantal in de zaal, hebben we een grotere pot. Hoe mooi zou dat zijn.”
Hij praat niet als voorzitter van Bedrijvig & Ondernemend Zelhem (BOZ), maar voor zichzelf. “Er kan een verwarring ontstaan, dat de BOZ dit gaat doen. Nee. Het zou mooi zijn als BOZ het kan uitdragen naar de leden, en vragen om er eens naar te kijken. Ik kan het wel aanbrengen.”
Dat ouderen niet zouden meegaan met hun tijd, bestrijdt Bouke overigens. “Gaan we even terug naar de tijd dat we met de zelfscan begonnen in 2012. Toen zei Jumbo tegen ons: ‘maar al die ouderen in Zelhem, dat gaat niet gebeuren’, maar vanaf de start kwamen de ouderen binnen en pakten zo’n apparaat, omdat het gemakkelijk is en je je budget kan zien. Als je de mensen maar helpt met opstarten dan gaat het vanzelf.” Er wordt met het nieuwe spaarsysteem ook geholpen. Veel ouderen hebben een smartphone. “Pinnen is veiliger dan met cash geld over straat. Onderweg kunnen ze immers slachtoffer worden van cash geld afnemen. Dat vind ik zorgelijker.”

Sponsorzegels tot 2 mei
Tot 2 mei worden de sponsorzegels nog uitgegeven, daarna gaat Jumbo Hollak verbouwen. In de compleet nieuwe winkel kan dan alleen nog digitaal worden gespaard, naast sponsorzegels worden ook de koopzegels digitaal.
Voor de allerlaatste kaarten wordt het mogelijk om deze in een envelop doen, en er met een dikke, zwarte stift op te schrijven hoeveel kaarten er inzitten. Dan worden ook deze laatste euro’s overgemaakt. De kast zal na de verbouwing niet terugkomen. “Er zitten nog veel zegels in, dus kom de komende tijd om de kast leeg te halen en in te leveren uiterlijk tot 1 juli.”
Vele vragen zijn via de website terug te lezen. Clubs en ondernemers die vragen hebben, kunnen mailen naar Cindy van der Leek.


scoorvoorjeclub.nl

cindy@scoorvoorjeclub.nl

De vier sprekers van de avond: Marcel van Galen, Vincent de Vries, Bouke en Henk Hollak. Foto: Liesbeth Spaansen
Jumbo Hollak Zelhem houdt informatieavond over het stoppen met sponsorzegels. Er komt een digitaal spaarsysteem. Foto: Liesbeth Spaansen
Jumbo Hollak Zelhem houdt informatieavond over het stoppen met sponsorzegels. Er komt een digitaal spaarsysteem. Foto: Liesbeth Spaansen
Jumbo Hollak Zelhem houdt informatieavond over het stoppen met sponsorzegels. Er komt een digitaal spaarsysteem. Foto: Liesbeth Spaansen
Jumbo Hollak Zelhem houdt informatieavond over het stoppen met sponsorzegels. Er komt een digitaal spaarsysteem. Foto: Liesbeth Spaansen
Jumbo Hollak Zelhem houdt informatieavond over het stoppen met sponsorzegels. Er komt een digitaal spaarsysteem. Foto: Liesbeth Spaansen

Advertenties doorgeplaatst vanuit Contact Bronckhorst-Zuid