Sharon Wiemelink en Maryan Bömer bij hun expositieruimte, het Heidehuus in Halle-Heide. Foto: Liesbeth Spaansen

Sharon Wiemelink en Maryan Bömer bij hun expositieruimte, het Heidehuus in Halle-Heide. Foto: Liesbeth Spaansen

Stijlvolle sieraden van Sharon Wiemelink, Maryan Bömer en Meta Joanknecht

Cultuur

Deelnemers Kunst4daagse 2022

Door Liesbeth Spaansen

BRONCKHORST/STEENDEREN - De veertiende Kunst4daagse Bronckhorst wordt gehouden van Hemelvaartsdag 26 mei t/m zondag 29 mei. Vier dagen lang tonen tussen 11.00 tot 17.00 uur vele kunstenaars en galeriehouders in eigen of (gelegenheid)kunstlocaties hun werken aan een breed publiek. Sharon Wiemelink, Maryan Bömer en Meta Joanknecht maken sieraden, elk in hun eigen stijl. Zij exposeren in het Heidehuus aan de Halle-Heideweg 22 in Halle-Heide.

Sharon Wiemelink
Sharon Wiemelink (30) is recent in Keijenborg neergestreken. “Mijn familie is ooit (in een ver verleden) vanuit de Achterhoek naar Utrecht verhuisd, waar ik ben geboren. Maar ik voel me hier thuis, ben graag buiten, aan het werk in mijn moestuin. Of ik nooit ben weggeweest.”
Ze volgde de traditionele opleiding tot goudsmid in Schoonhoven en ontwerpt liefst haar eigen sieraden; (trouw)ringen, oorbellen, armbanden en colliers. “Veelal unica, maar ook volledige collecties van één motief en meerdere sieraden. Daarnaast maak ik sieraden in opdracht, voer ik reparaties uit en zet stenen.”

Goud wordt sinds mensenheugenis gerecycled. “Ook ik gebruikte oud goud en zilver, maar waar komt het vandaan? Vaak is dat niet duidelijk. Van het oude weet ik het meestal wel, maar er wordt vaak nieuw goud en zilver bij gedaan waarvan niemand echt weet waar het vandaan komt. Daarnaast gebruik ik nog steeds ook oud goud en zilver, vooral van klanten zelf.” Om in haar eigen atelier Armoise Jewelry te kunnen werken met eerlijke edelmetalen én het benodigde gereedschap, startte ze een crowdfundingsactie bij Voordekunst op. Met succes, ook gemeente en provincie droegen bij. “Een aantal mensen die heeft gedoneerd, kreeg een sieraad als beloning. Sinds 2021 werk ik met Fairmined goud en zilver, eerlijk en veilig in Peru (Zuid-Amerika) gedolven, mét een keurmerk.”

Sharon woonde vanwege studie van haar vriend vier jaar in Breda en daarna vertrokken zij naar Arnhem. Naast haar werk in haar eigen bedrijf, werkte ze in loondienst en maakte zilveren splints. “Ortheses, zilveren spalkjes voor hand en pols, bedoeld om gewrichten te ondersteunen. Als goudsmid gebruik je dezelfde technieken. Na een jaar bijscholing van anatomie kon ik aan de slag.” Nu Sharon in Keijenborg woont en met haar eigen sieraden voldoende werk heeft, kan ze daar binnenkort mee stoppen.

De sieraden van Sharon zijn via haar website te koop, maar ze staat ook graag op beurzen en markten. Tijdens de Kunst4daagse laat zij in het Heidehuus haar vrije werk zien. “Het zijn de Fairmined sieraden, die ik in kleine oplage maak. Ik kan er veel over vertellen. Mijn eigen stijl is geïnspireerd door kleine objecten vanuit de Klassieke Oudheid of een detail daarvan. Ik wilde iets met die vormen en koos daarom voor het vak goudsmid om dat gevoel in mijn sieraden te kunnen leggen.”

Maryan Bömer
Oorspronkelijk komt Maryan Bömer uit Velp, maar zij verhuisde voor de liefde naar Doetinchem. Ze volgde de opleiding Radiodiagnostisch Laborant in Eindhoven en werkte tijdens de opleiding in die stad en daarna 39 jaar op de röntgenafdeling in het ziekenhuis in Doetinchem, wat sinds 1990 het Slingeland heet. “Leuk ziekenhuis, ik had het prima naar mijn zin. Nu ben ik met pensioen en daar geniet ik heerlijk van.”

Maryan heeft haar atelier thuis in Doetinchem. “Daarnaast ben ik aangesloten bij De Gruitpoort in Doetinchem, waar ik bijzondere technieken kan doen, zoals draadtrekken of smelten. Ik ben altijd beeldhouwster geweest. Voor een stuk steen staan en er wat van maken, eraan beginnen en wel zien waar het uitkomt. Dat doe ik nu ook met mijn sieraden. Van alles maak ik één exemplaar.” Maryan kan ook lassen. “Ik werk graag groot, ook wel met glas en brons. Ik wil van alles weten hoe het werkt, daar ben ik nieuwsgierig naar, maar heb geen vooropgezet plan.”

Zij is betrokken bij Stichting Yebo (Youth Education Bilateral Outreach) in Zuid-Afrika, die voornamelijk zwarte jonge mensen uit kansarme families financieel en met mentale support helpt. “De studenten moeten wel een goede mentaliteit en doorzettingsvermogen hebben”, weet zij. “Daarnaast proberen wij via sponsering geld in te zamelen voor allerlei spullen, zoals kleding, schoenen en ondergoed die wij uitdelen aan leerlingen op een school in Schoemansdal in Zuid-Afrika. We bezoeken elk jaar de school en in die tijd koop ik bij de Fairtrade winkels mijn materialen, zoals olifantenhaar, schalen van struisvogeleieren, pennen van stekelvarkens of hout. Alles wat daar verantwoord te koop is, gebruik ik in sieraden, naast zilver of een toevoeging van goud of titanium, maar ook kunststof wat in Nederland te koop is. Ook van oude gouden sieraden maak ik iets nieuws. Ik vind het leuk om materialen te combineren.”

Maryan exposeert graag in kerken of op markten. Tijdens de Kunst4daagse Bronckhorst is zij eveneens in het Heidehuus te vinden. De uitnodiging kwam via het WEB Doetinchem, waar zij lid van is. “Ik neem allerlei soorten ringen, colliers, armbanden en oorbellen mee. Ik vertel graag hoe ik de sieraden maak. Het contact met de mensen is het leukste.”

Meta Joanknecht
Omdat de ouders van Meta Joanknecht in Ajamaroe, Nieuw Guinea, woonden, stond daar haar wieg. “Na een jaar gingen we terug naar Nederland.” Sinds 1980 woont en werkt Meta in Amsterdam. Zij volgde een modeopleiding in Eindhoven, waarvoor ze veel reisde en zelfs in Parijs woonde. Daarna ging ze naar de Gerrit Rietveld Academie en studeerde Schilderen en Vrije Grafiek. Ze maakte eigen werk, maar gaf ook workshops en lessen. “Vanuit het schilderen ben ik meer ruimtelijk gaan werken, maakte bijvoorbeeld keramische schalen.”

Meta verbleef verschillende keren in het buitenland als Artist in Residence. “In China en Spanje, waar ik begon met het maken van urnen, omdat mensen daar om vroegen.” Ze verbleef ook in Zweden en Rusland.
“Tijdens mijn wandelingen vond ik ontzettend veel afval. Daar zijn de eerste assemblages ontstaan. Ik noem het draagkunst. Broches die gedragen kunnen worden bij speciale gelegenheden, maar ook in kleine vitrinekastjes kunnen staan als kunst. De onderdelen worden bevestigd met industriële lijmen, garen en draad. Er zitten magneetjes aan, dus er komen geen gaatjes in kleding.” In het Tropenmuseum in Amsterdam bezocht zij een expositie over kunst uit Nieuw Guinea. “Ik herkende iets van mijn eigen werk!”

Het gevonden afval wordt schoongemaakt in lades en bakjes gesorteerd. Meta heeft altijd handschoentjes en zakjes mee. Ook tijdens haar recente reis naar de Biënnale in Venetië. “De stad is inspirerend maar schoon. Afval ligt hier niet veel. Op Murano, het glasblaas eiland heb ik kapot glas gevraagd en gekregen.” Verder verzamelde zij vissenbotjes in Thailand, platgereden roestige bierdopjes in Frankrijk, dito sardineblikjes in Spanje, glas van flesjes die overboord zijn gegooid en door zand geslepen en dof geworden zijn aangespoeld op het strand van Roemenië, plastic uit zee, schelpen. “Het een laat ik liggen en het andere niet, maar ik kan er ontzettend gelukkig van worden.” De gerecycleerde materialen zijn haar pallet om een verhaal te vertellen in de vorm van sieraden.

Meta Joanknecht exposeert al sinds 2000. “Tijdens de Kunst10daagse in Bergen bijvoorbeeld, vlakbij huis, maar ook tijdens Huntenkunst in Ulft en Poorten van Reijmerstok in Limburg. Iemand vertelde me over de Kunst4daagse in Bronckhorst en ik melde me al voor corona aan. Dit is een nieuwe uitdaging, waar ik mijn draagkunst laat zien.”

De drie sieradenkunstenaars kijken uit naar de expositie in het Heidehuus. “We hebben hetzelfde ambacht, maar veel ander werk, dat is leuk.”


www.armoise.nl

maryanbomer.exto.nl

www.meta-joan.nl

www.kunst4daagsebronckhorst.nl

Meta Joanknecht met eigen ontwerp draagkunst. Eigen foto

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant