Het werd afgelopen week plotseling weer stil op de scholen. Archieffoto: Jan Hendriksen

Het werd afgelopen week plotseling weer stil op de scholen. Archieffoto: Jan Hendriksen

Sluiting komt voor scholen als donderslag bij heldere hemel

Algemeen

Zware dobber voor onderwijsteams, leerlingen en ouders

BRONCKHORST - De nieuwe coronaregels die vorige week maandag door de premier werden afgekondigd behelsden onder meer een bittere boodschap voor de scholen in de slotweek voor de kerstvakantie. De scholen zagen de traditioneel sfeervolle week een totaal onverwachte wending krijgen door het kabinetsbesluit, uitgesproken door Mark Rutte in de met luidruchtige protesten verstoorde televisietoespraak vanuit het torentje.

Het kwam voor de basisscholen in Bronckhorst uit de lucht vallen. Immers was er in de maanden na de ‘intelligente lockdown’ in het voorjaar vanuit Den Haag steeds geroepen: ‘De schollen moeten hoe dan ook open blijven.’ En bovendien restte er opeens nog maar één schooldag. “Heel jammer. Het leverde bij ons veel onbegrip op. En konden we nou écht niet die twee of drie dagen tot de vakantie nog volmaken”, vroegen Bianca de Ruiter en haar collega’s van de Hofakker, de vrije school in Vorden, zich af.

Onzinnig
De basisscholen zijn grotendeels verlaten. Er zijn alleen kinderen van ouders met zogeheten ‘cruciale beroepen’ en enkele leerlingen, die wat meer ondersteuning nodig hebben of die thuis niet over de benodigde middelen beschikken voor onderwijs op afstand. “Eigenlijk is het onzinnig dat de basisscholen nu toch dichtgaan. Het is gebleken dat deze leeftijdsgroepen nauwelijks een rol spelen in de verspreiding van het virus. Les krijgen via internet is lastig, zeker voor de heel jonge kinderen. We hopen dan ook dat, zodra de vakantie voorbij is, we heel snel weer terug kunnen naar lesgeven op school”, zegt kleuterjuf De Ruiter.

Angst
Arjan Boll is directeur op Daltonschool De Leer in Hengelo en nog enkele weken interim-directeur van de Bernardusschool in Keijenborg. Op die eerste school sloeg Covid-19 vorige maand nog hard toe. “Zeven van onze leerkrachten bleken besmet geraakt. De angst zat er toen flink in en we moesten de boel draaiend zien te houden met invalkrachten. Dat is gelukt hoor, maar vraag niet hoe. De impact was groot. Het was ook zeer belastend voor de leerkrachten die aan het werk bleven. Die veilige omgeving die onze school normaal gesproken is, voelde even niet zo veilig meer.”
Het maakt dat Boll de ingreep door het kabinet wel kan volgen. “We hopen ook allemaal dat het helpt. Maar we hebben minder begrip voor de manier waarop. Het was nu zo onverwacht. En onverwacht snel ook. Er stonden maandagmiddag al ouders aan het hek met vragen. We hebben echter heel snel geschakeld. Dinsdag werd nu de laatste dag en we hebben de kerstactiviteiten naar voren geschoven. De rest van de week waren de kinderen vrij en zijn de leerkrachten begonnen met het voorbereiden op de periode na de vakantie waarin we weer moeten lesgeven op afstand.”

‘Vloggen om zo de lesstof duidelijker en leuker over te brengen’

Ook de Bernardusschool pakte het zo aan. Juf Sylke Nusselder van Groep 8 vertelt dat er gemiddeld vier leerlingen naar school zullen blijven komen vanwege het werk van hun ouders, maar dat de rest weer online les gaat krijgen. “We hebben woensdag even online contact gemaakt met de kinderen, via teams. Dat ging meteen heel goed; ook door de ervaring van de eerste lockdown-periode, denk ik. Er zijn bij ons sowieso geen kinderen van de radar verdwenen, zoals je in het nieuws hoorde tijdens de eerste lockdown. Wel merkte je dat je iets minder grip op sommige kinderen had, bijvoorbeeld doordat het bijvoorbeeld niet lukt online contact te maken. Ook hoorde je van ouders dat ze het een pittige periode vonden, met de begeleiding van het schoolwerk naast hun eigen werkzaamheden. En er waren kinderen die moeite hadden de motivatie op te brengen, hoewel er ook waren die juist méér hadden gedaan. Sommigen liepen echter een kleine achterstand op, al werd die over het algemeen weer vlot ingelopen.”

Nusselder heeft het vertrouwen dat het wel goed komt na de vakantie met de online-lessen. “We proberen veel contactmomenten te creëren met de leerlingen, via teams. Liefst elke dag even. Het scheelt dat wij sowieso al veel digitaal werken binnen onze lessen. Verder zijn we in de vorige periode gaan vloggen om zo de lesstof duidelijker te maken en het op een zo leuk mogelijke manier over te brengen. Zo leer je ook als leerkracht van zo’n periode. We zullen de goede dingen uit deze lockdowns zeker bewaren.”

Wilco Groters was ook zeer verbaasd dat de schoolsluiting meteen al inging. “Dat doet wel iets met de kinderen. Hoewel ik de beweegredenen ook best snap, het viel ons rauw op het dak. Maar we moeten het ermee doen. We zijn direct aan de slag gegaan.” De kerstlunch werd op zijn school, ’t Loo in Zelhem, naar voren gehaald zodat leerlingen op dinsdag toch even de gezellige kerstsfeer konden proeven. En op woensdag in de stille school, waar nog maar een paar kinderen werden opgevangen, begon het personeel met de voorbereidingen op de digitale lessen na de vakantie. “Ook hebben we brieven naar de ouders de deur uitgedaan, met daarin de uitleg hoe we het de komende tijd gaan organiseren. We hadden natuurlijk al een basis door de eerste lockdown-periode. De leerlingen die thuis niet over de juiste middelen beschikken, krijgen bijvoorbeeld een laptop of chromebook van school. Voor een aantal leerlingen zijn wat momenten gepland om ze toch even naar school te laten komen voor instructie, zodat ze straks de online-lessen beter kunnen volgen”, legt Groters uit. De schoolleider van de Zelhemse basisschool maakt zich toch wel enige zorgen. “Ik ben benieuwd wat dit voor de toekomst betekent. Zo zitten de leerlingen van groep 3 midden in het proces van leren lezen. Online-lessen kennen beperkingen in de begeleiding. Eventuele achterstanden die ontstaan zullen ergens moeten worden ingelopen. Gelukkig is het zo dat kinderen heel flexibel zijn, maar het heeft onze aandacht wel, dat ze de cruciale lesstof straks beheersen.”

Belangrijke rol
De ouders spelen een belangrijke rol bij de lessen-op-afstand. Ook op ’t Loo raakte geen van de leerlingen afgelopen voorjaar kwijt zoals in met name sommige grote steden wel het geval was. “Bij de meeste kinderen gaat het prima, zie je steeds dat ze de lessen goed volgen. Bij een enkeling zien we dat die niet is ingelogd. Dan gaan we daar direct achteraan: wat is er aan de hand, is er een technisch probleem? We hebben een goed contact met de ouders; die zien we als partners. We houden ook veel contact met hen en vragen regelmatig waar ze tegenaan lopen, zodat we kunnen helpen.”

‘Hopelijk gaat het niet nóg langer duren dan tot half januari’


Ook op de Vordense vrije school horen de leerkrachten dat ouders het heel lastig vinden met de kinderen thuis goed de lesstof door te nemen. Bovendien missen de kinderen het naar school gaan, samen met hun vriendjes. Het vraagt echter ook het nodige van de leerkrachten, zo weet Bianca de Ruiter. “Wij willen ditmaal proberen nog iets meer contact te houden met de ouders, zodat wij ze kunnen ondersteunen. Dat we precies weten wat er leeft en wat de behoeftes zijn. Als Hofakker willen we zo min mogelijk digitaal onderwijs geven. Wij vinden het niet zo positief om kinderen achter een computer te zetten”, aldus De Ruiter. “Daarom maken de leerkrachten bij ons voor elke leerling een werkpakket en dat sturen ze per post of bezorgen ze bij de leerlingen thuis. Dat vergt veel van de leerkrachten. Met die pakketten op maat doen we ons best, maar het is nooit hetzelfde als dat je op school met de lesstof bezig bent met de kinderen. Hopelijk gaat het in ieder geval niet nóg langer duren dan tot half januari. Want dat zouden zowel wij én de kinderen, maar zeker ook de ouders helemaal niet fijn vinden.”


Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant