Natasja Esmeijer maakt beelddenken inzichtelijk. ‘Deze kinderen zijn het waard.’ Foto: Han van de Laar
Natasja Esmeijer maakt beelddenken inzichtelijk. ‘Deze kinderen zijn het waard.’ Foto: Han van de Laar

Beelddenkers hebben baat bij passend onderwijs

‘Het is niet verkeerd, het is anders’

Door Han van de Laar

ZELHEM - Beelddenken is een combinatie van eigenschappen die te maken hebben met de rechter hersenhelft. Als het rechterbrein dominant is heb je een andere leer- en werkrichting dan wanneer het linkerbrein dominant is, namelijk van rechts naar links. Daarbij wordt in beelden gedacht en gewerkt vanuit begrip, associaties en gevoel. Binnen het onderwijs is er voor deze manier van leren weinig aandacht. De lesstof wordt van onderaf opgebouwd waardoor het overzicht ontbreekt. Toch zou meer aandacht goed zijn, want ongeveer één vijfde van de leerlingen denkt in beelden.

De Amerikaanse psychologe Elaine Aron heeft het begrip als één van de eersten onderzocht, beschreven en bespreekbaar gemaakt. De in Zelhem woonachtige Natasja Esmeijer heeft zich in het fenomeen verdiept en er het boek ‘Beelddenkers, Als kwartjes vallen …’over geschreven.
Beelddenken bestaat uit verschillende elementen en die heeft zij samengebracht. Veel beelddenkers zijn hoogsensitief, creatief en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Einstein en Walt Disney zijn voorbeelden van beelddenkers.

Er komt niet uit wat erin zit
Natasja: “Onze dochter is ook een beelddenker. Dat werd op school onvoldoende onderkend, waardoor er niet uitkwam wat erin zat, dat maakte haar heel onzeker en ze had weinig zelfvertrouwen.” Ze zei: “Je leert niks op school en je doet het toch niet goed.” Beelddenkers willen eerst het totale plaatje zien. Bijvoorbeeld een alfabet heeft 26 letters en door letters te combineren krijg je woorden en zinnen. Er wordt meestal begonnen met de letters i en k en van daaruit verder. Maar dat is te onoverzichtelijk voor beelddenkers. Het totaalplaatje ontbreekt. Hoeveel letters zijn er wel niet? Boeken vol! Ook bij rekensommen. Een kind weet 5 x 5 = 25, maar een beelddenker schrijft dan 52 op. Andersom dus. Omdat het fout is, moet het opnieuw, maar hoe moet het dan wel? In essentie was het goed uitgerekend.

Maritiem officier
Aanvankelijk heeft Natasja op de zeevaartschool in Vlissingen gezeten en een paar jaar lang als maritiem officier over alle wereldzeeën gevaren. Daarna heeft ze in diverse technische beroepen gewerkt. “Ik ben in 2012 met mijn eigen praktijk begonnen om kinderen en ouders te helpen op het gebied van beelddenken en hoogsensitiviteit.” Door de ervaringen in haar praktijk, via het volgen van cursussen en het bestuderen van verschillende wetenschappelijke onderzoeken en boeken is Natasja ertoe gekomen om zelf een boek te publiceren. In de verschillende theorieën is nu een begaanbaar pad gecreëerd voor geïnteresseerden.

Citaat achterflap: ‘Met recht kan dit als baanbrekend werk worden gezien.’ Tevens geeft Natasja trainingen en cursussen in de hele regio aan ouders, jeugdhulpverleners en leerkrachten.

Herkenbaar
Natasja: “Met de verkeerde aanpak gaan de kinderen eraan onderdoor. Dat is erg jammer en niet nodig. Passend onderwijs betekent niet dat kinderen zich aan het onderwijs moeten aanpassen, maar het onderwijs moet zich aan het kind aanpassen. Deze kennis is dè oplossing voor passend onderwijs. Beelddenken is vaak erfelijk. Ook veel ouders herkennen zich hierin en vinden dat deze kennis al veel eerder in het onderwijs toegepast had moeten worden”.

‘Beelddenkers’ is onder andere te bestellen via de website of via de boekhandel. Voor verdere informatie: www.natasjaesmeijer.nl of info@natasjaesmeijer.nl.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden