Eline Beeftink in een lege klas. Eigen foto
Eline Beeftink in een lege klas. Eigen foto

Sluiting scholen geen verrassing voor leerkrachten en ouders

Algemeen

'Kinderen zijn er best wel bang voor. Voor hen is het heel onduidelijk'

Door Henri Walterbos

HALLE/SILVOLDE/ACHTERHOEK - De druk vanuit de samenleving was zo groot dat een week geleden werd besloten ook in Nederland alle scholen te sluiten. Geen verrassing voor Eline Beeftink uit Halle, die werkzaam is op basisschool De Plakkenberg in Silvolde. Ze is werkzaam in de bovenbouw, de groepen 5 tot en met 8.

"Ik had al wel een gevoel dat het ervan zou komen maar had niet gedacht dat het direct al maandag in zou gaan. We gingen er een beetje van uit dat het halverwege de week zou zijn." Toch een logische stap volgens de Halse. "Kinderen zitten met velen bij elkaar in de klas. Ze kunnen het virus aan elkaar overdragen. Dan gaan ze naar opa en oma toe die ze dan zouden kunnen besmetten."
Zelf had ze geen uitval in haar klas met griep. "Er waren wel een paar kinderen die zaten te snotteren, maar er is er altijd wel eentje verkouden. Daar heb je op school altijd al wel mee te maken." Ouders reageerden over het algemeen positief. "Zij vonden het ook een goede keus de scholen te sluiten. Qua opvang niet altijd gemakkelijk omdat ze moeten werken. Wij vonden het wel dubbel. Van de ene kant logisch dat je de scholen sluit, maar ook: hoe nu verder?"

Snel bericht
Op zondagmiddag kreeg ze al snel bericht van school, vlak nadat minister-president Rutte de maatregel in een persconferentie had aangekondigd. "Onze directeur heeft na het team was ingelicht direct de ouders gemaild met de boodschap dat de school per direct dicht zou gaan. Wij werden wel verzocht maandag op school te zijn. Als voorzorgsmaatregel werd wel aangegeven dat je thuis moest blijven als je zelf verkouden was. Ook als je zelf geen opvang voor je eigen kinderen kon krijgen mocht je thuisblijven."
Ook op haar school werd opvang geboden aan kinderen van ouders met vitale beroepen, maar ook voor kinderen van wie de ouders de eerste dag geen opvang konden regelen. "Een stuk of vijf zijn er toen geweest. Met 300 kinderen op school is dat relatief weinig. Naarmate de dagen vorderden werd dat alleen maar minder. Iedereen onderging het redelijk gelaten. Ook omdat men weet dat het ons net als iedereen is opgelegd."

Herhaling
Hoe de dagen in te vullen werd al vrij snel duidelijk. "In het begin was het ook voor ons zoeken 'wat gaan we nou doen?'. Op maandag hebben de kinderen die op school moesten worden opgevangen zichzelf vermaakt. Voor ons was toen het overlegmoment om duidelijkheid te creëren in de chaos. Dinsdag konden er stappen worden gezet en werd het duidelijk wat wij gingen doen aan leerstof aanbieden. We waren er als team wel over eens dat het vooral herhaling van leerstof moest zijn. We hebben veel open kunnen zetten, want kinderen werken veel digitaal. Voor kinderen die geen digitaal device hadden, heeft de school tijdelijk apparaten uitgeleend, zodat ook zij gewoon kunnen herhalen. Ook websites zijn open gegooid zodat kinderen konden oefenen. We kunnen een redelijk mooi pakket aan herhaling samenstellen. Voor mij was het begin van de week echt hectisch. Later ging dat beter omdat alles steeds duidelijker werd hoe we dingen aan gingen pakken, ook om contact te leggen met leerlingen die thuis zijn."

Kinderen
Voor de kinderen was de kreet corona-virus niet nieuw toen ze de boodschap kregen dat de scholen gingen sluiten. "Dat was omdat al in het nieuws was dat het in China was. In de kleine pauze kijken we altijd het Jeugdjournaal met de leerlingen. Daar kwam het elke dag voorbij. Het Jeugdjournaal laat kinderen heel goed zien, op een kinderlijke manier, wat er allemaal gebeurt. Kinderen zijn er ook best wel bang voor. Voor hen is het ook heel onduidelijk."
Met de kinderen die niet op school zijn, proberen de leerkrachten contact te zoeken via sociale media. Ook in de middenbouw proberen de leerkrachten ouders en kinderen te bereiken via een online platform. "We hebben met de leerkrachten van de groepen 7/8 allemaal een Instagram-account aangemaakt voor de kinderen. De leerlingen uit deze groepen zijn daar veel op bezig. Zij kunnen ons ook op deze manier makkelijk bereiken."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant