Hoefsmid Bertram Larink vertelt de leerlingen van groep 8 over zijn vak. Foto: Ceciel Bremer
Hoefsmid Bertram Larink vertelt de leerlingen van groep 8 over zijn vak. Foto: Ceciel Bremer

Stakingsdag? Ouders voor de klas

DREMPT - En toen werden er in december maar liefst twee stakingsdagen aangekondigd in het basisonderwijs. Dat was voor het team van basisschool De Klimtoren in Drempt aanleiding om daar een ludieke actie aan te koppelen en ouders zelf te laten ervaren hoe het is om voor de klas te staan. Zeven ouders maakten donderdag hun debuut als leerkracht.

Door Ceciel Bremer

Het was vooraf best wel spannend of er voldoende ouders zouden zijn die zich hiervoor aanmelden, erkennen de leerkrachten van basisschool De Klimtoren in Drempt. "We worstelen met de stakingen. Natuurlijk staan we achter het standpunt dat er iets moet veranderen in het onderwijs maar we begrijpen ook dat staken niet altijd wordt gewaardeerd door ouders. Daarom wilden we er een ludieke actie aan koppelen en ouders zelf laten ervaren hoe het is om les te geven aan een grote groep kinderen die allemaal zo verschillend zijn", vertelt juf Kimberly. Op de oproep van het team reageerden zes mama's en één papa. Ze mochten ieder zelf een invulling bedenken voor de 45 minuten dat zij les gaven; iets vertellen over hun werk of les geven aan de hand van het lesmateriaal.

Bertram Larink, hoefsmid van beroep en vader van drie schoolgaande zoons, twijfelde geen moment: "Dit is de manier om de leerkrachten tegemoet te komen en voor de leerlingen is het een keer wat anders zo'n gastles." Compleet met pony en mobiele smederij installeerde Bertram zich donderdagochtend op een hoekje van het schoolplein om aan de bovenbouw te vertellen over zijn vak.

"Ik wil ze vooral laten zien wat het inhoudt om hoefsmid te zijn. Daar hebben ze misschien helemaal geen beeld van." Als hij de leerlingen laat zien dat ijzer een vaste vorm heeft als het koud is maar buigzaam is als het heet wordt, is er bij sommigen grote verbazing. "Ieuw, dat stinkt!", klinkt het. "Ja, dat hoort er ook bij", reageert de hoefsmid nuchter. Zijn zoon Jimmy vindt het super leuk dat zijn vader op school vertelt over zijn werk en staat geïnteresseerd vooraan te genieten.

De allerkleinsten van De Klimtoren beginnen de dag met een les mindfulness. Op meegebrachte kussentjes liggen de kleuters languit op de grond in hun lokaal waar Margot Verwaaijen deze ochtend een les verzorgt. "Het is mooi om te zien hoe elk kind op zijn eigen manier meedoet. Sommige kinderen kunnen zich snel overgeven aan de rust en stilte. Anderen vinden het eerst nog wat lastig en worden later vanzelf 'aangestoken' door de kinderen die al heerlijk ontspannen aan de opdrachten meedoen", reageert ze na afloop. De rustgevende les zorgt ervoor dat de kinderen een uurtje later moeite hebben met stilzitten in de kring waar twee moeders hun verhaal proberen te vertellen. De kinderen willen iets doen, en dus moeten de leerkrachten-voor-één-dag het programma aanpassen. Diezelfde ervaring heeft moeder Linda Larink ook tijdens haar yogales: "Het is voor sommigen moeilijk om de aandacht erbij te houden, maar dat moet je volgens mij lekker laten gaan. Dat komt vanzelf wel." Cindy Herberts gaf een verkeersles aan groep 8 en zocht daar zelf filmpjes bij. "De interactie met de kinderen vond ik geweldig. Maar ook niet altijd even makkelijk. De een zit onderuitgezakt, de ander is aan het kletsen of kijkt steeds naar buiten. Maar desondanks heel leuk om een keer te doen."

Het was een bijzondere lesdag voor zowel leerkrachten, leerlingen als ouders. "Heel leuk om een keer andere dingen te doen. We hoefden lekker niet te werken. Dit is leuker dan gewoon thuiszitten op een stakingsdag", vinden Jewel en Lisa uit groep 7. Ook voor Chantal Verheij was deze stakingsdag een bijzondere. Ze knutselde in een dubbeluur een droomhuis met de leerlingen van groep 3 en 4. "Voor mij was dit een hele leuke ervaring! En wat absoluut gezegd moet worden: respect voor de juf. Een klas vol kinderen die allemaal hun aandacht nodig hebben. De een heeft meer hulp nodig dan de ander, maar ze allemaal in het gareel houden én iets leren, ga er maar aan staan."

Meer berichten