De rotonde bij Keijenborg met de afslag Kroezerijweg, waar de nieuwe bushalte 2.0 wordt gerealiseerd. Foto: Liesbeth Spaansen
De rotonde bij Keijenborg met de afslag Kroezerijweg, waar de nieuwe bushalte 2.0 wordt gerealiseerd. Foto: Liesbeth Spaansen

Nieuwe bushalte 2.0 bij Keijenborg aan de N316

BRONCKHORST/KEIJENBORG – De provincie Gelderland is maandag 3 juni gestart met de aanleg van een bushalte 2.0 met extra openbaar vervoersvoorzieningen. De nieuwe bushalte moet een voorbeeld zijn voor toekomstige bushaltes voor de hele provincie. Er komen voorzieningen die goed aansluiten op andere vormen van mobiliteit, zoals de buurtbus en de fiets. Buslijn 51 hoeft niet meer door de kern van Keijenborg. Hierdoor verbetert de aansluiting op de trein in Doetinchem en Vorden. Deze bushalte wordt aangelegd op de N316 ter hoogte van de rotonde Kroezerijweg bij Keijenborg. Naar verwachting zijn de werkzaamheden vrijdag 21 juni klaar. Daarna blijft bus 51 op de provinciale weg rijden.

Bushalte 2.0
Het openbaar vervoer groeit naar een toekomstbeeld van vaste snelle lijnverbindingen voor grote groepen reizigers (denk aan forensen) en een fijnmazig systeem van een combinatie van vervoersmogelijkheden die goed op elkaar aansluiten daar waar minder vraag is. Vervoersknooppunten krijgen hierin een belangrijke rol. De ontwikkeling van deze knooppunten is in volle gang. De Bushalte 2.0 zoals in Keijenborg is een voorbeeld voor de hele provincie.

Wat komt er bij de bushalte?
Bij de bushalte komen extra voorzieningen voor de buurtbus en de fietsers. Fietsoverkappingen, elektronische fietskluizen en fietsenrekken en extra voorzieningen voor het opladen van e-bikes. Een kleine carpoolplaats en een halte voor de buurtbus. Zo kan er gemakkelijk van de fiets op de bus naar de trein worden gereisd of van de trein, met de bus, met een 'samendeelauto' weer naar huis elders in een dorp of buurtschap.

Niet meer door de kern
Door de bushalte aan de weg te plaatsen hoeft de bus niet meer door de kern waardoor er een betrouwbaardere aansluiting op de trein ontstaat. Nu rijdt de bus de provinciale weg af, door de kern wat een sluip-door-kruipdoorroute is en dan vlak voor Hengelo weer de provinciale weg N316 op. Dit laatste zorgt op grote delen van de dag voor vertraging. Het halen van de aansluitmomenten op de trein is daardoor steeds weer een uitdaging. Voor een aantal inwoners zal het niet meer door de kern rijden even wennen zijn. De afstand tot de bushalte naar de weg is echter binnen redelijke afstand en de betrouwbaarheid van de aansluiting maakt de bus aantrekkelijker. De wijziging is in overleg met de gemeente Bronckhorst en vervoerder Arriva gebeurd.

Omleidingsroute Kroezerijweg:
Tijdens de werkzaamheden is de Kroezerijweg afgesloten tussen het kruispunt Hengelosestraat/ Kroezerijweg in Keijenborg en het kruispunt Zelhemseweg/Kroezerijweg. Het verkeer wordt via verkeersborden omgeleid.
De N316 tussen Vorden en Doetinchem is toegankelijk voor verkeer. Wel wordt tijdelijk een verkeerslicht geplaatst om het verkeer te regelen.
Het fietsverkeer heeft vrije doorgang over de fietspaden.

Meer informatie
Op www.bereikbaargelderland.nl staat de actuele informatie over wegwerkzaamheden en eventuele omleidingen. Voor de meest actuele stand van zaken kan men op bereikbaargelderland.nl een gratis e-mail alert inschakelen.

Samenwerken aan verminderen van overlast
Bij het werken aan de weg doet de provincie er alles aan om de overlast zo min mogelijk te laten zijn. Maar hinder is niet te vermijden. Het verzoek aan iedereen is om zich aan de omleidingsroutes en aanwijzingen te houden. Dat is in het belang van de veiligheid, voorkomt overlast aan de omgeving en het is beter voor het milieu.


www.bereikbaargelderland.nl

Meer berichten