Tenor Luis Oliva soleert in jubileumconcert van Cappella Bronckhorst

Chileense tenor Luis Oliva zingt tijdens jubileum Cappella Bronckhorst. Foto: PR
Chileense tenor Luis Oliva zingt tijdens jubileum Cappella Bronckhorst. Foto: PR

'De Misa Criolla moet de wereld in'

Door Maya van der Meer

REGIO - Gemengd koor Cappella Bronckhorst bestaat 100 jaar. Het jubileumjaar wordt op 27 januari om 15.00 uur geopend met onder andere een uitvoering van de Misa Criolla van Ariel Ramirez en Misa Tango van Palmeri in de Dorpskerk Vorden. Luis Oliva zingt de solopartij. Een portret van een Chileense tenor, die zijn weg vond naar de Achterhoek.

Luis Oliva kwam naar Nederland om zijn zangtalent verder te ontwikkelen. Maar wie denkt, dat hij zich hier uitsluitend richt op muziek uit Zuid-Amerika vergist zich. Luis wordt aangetroffen met een partituur van Sweelinck voor zijn neus. "Schitterende muziek", zegt hij.

Hij kwam op veertigjarige leeftijd vanuit Chili naar Nederland om zich verder te scholen in zang op het conservatorium. "Er zijn hier veel meer mogelijkheden je muzikaal te ontwikkelen. Je kunt in dit land op heel actieve manier met muziek bezig zijn; je hebt veel sneller een podium. Er ging hier een wereld voor me open. Ik heb een voorliefde voor belcanto en ik houd heel erg van Bach en gregoriaanse muziek. Daar heb ik me erg in kunnen verdiepen. En ik heb ook componisten leren kennen, die nieuw voor mij waren, Nederlandse meesters. Sweelinck is daar een mooi voorbeeld van. Ja, ik heb veel geleerd. Maar ik heb me er wél voor moeten inzetten. Latino's zijn een beetje nonchalant. En dat kan niet in de klassieke muziek. Mijn leraar Charles van Tassel aan het conservatorium zei: 'Luis je hebt een gouden stem, maar je mist discipline!' Daar heb ik hard aan moeten werken, maar uiteindelijk is het me gelukt. Nu zing ik regelmatig solopartijen in koorconcerten. In januari in de Misa Criolla met Cappella Bronckhorst. Kort daarop zing ik bij een ander koor Buxtehude en de Vespers van Rachmaninov."

Het zingen zit Oliva in het bloed. Hij zet een lange familietraditie voort. "Ik kom uit een familie van zangers. Mijn vader was professioneel zanger. Hij is gevormd door tango en salsamuziek. Hij kende de componist van de Misa Criolla - Ramirez- persoonlijk. Ze woonden dicht bij elkaar in de buurt en waren bevriend. Mijn vader had een oude vinylplaat met het stuk waar hij enorm door gefascineerd was. Die fascinatie heeft hij op mij overgebracht. Toen ik de eerste keer hier in Nederland de solopartij van de Misa zong, was mijn vader in Chili enorm geëmotioneerd. Hij kon de uitvoering zelf helaas niet bijwonen. Maar hij stuurde me een prachtig cadeau; zijn eigen, traditionele poncho, die hij bij uitvoeringen zelf altijd droeg. 'Jij bent mijn opvolger, jongen. Nu je de Misa Criolla gaat zingen, draag ik deze poncho aan je over', zei hij. En sindsdien draag ik hem bij uitvoeringen van Zuid-Amerikaanse volksmuziek."

Waarom het zo moeilijk is voor Nederlandse zangers om het stuk uit te voeren, heeft vooral te maken met de tempowisselingen en de maatvoering, legt Oliva uit; die wijken af van westerse klassieke muziek. "In het Credo van de Misa Criolla vind je bijvoorbeeld de chacarera trunca; een Argentijnse dans. Vertaald betekent het 'manke poot'. En zo klinkt die muziek ook; a-ritmisch, tegendraads. Als je dat ritme niet gewend bent, moet je daar flink op oefenen."

Maar is het dan wel mogelijk om het stuk goed te zingen als je geen Zuid-Amerikaanse roots hebt? "Als klassiek geschoolde, westerse zangers de Misa uitvoeren, klinkt het gepolijst; heel anders dan hoe Zuid-Amerikaanse volkszangers zingen. De uitvoering van José Carreras verschilt sterk van die van bijvoorbeeld Adrían Rodriguez, maar ik vind dat prima. De Misa Criolla moet de wereld in. Als het goed en met grote aandacht wordt gezongen, is het goed; wat je stijl ook is. Je moet er wel goed op studeren, de muziek laten inslijten en niet bang zijn voor de afwijkende ritmes. Het is niet genoeg als je alleen de nootjes kent; dan ben je alleen maar met je hoofd bezig. Om het stuk recht te doen, moet je het vooral zingen vanuit je hart.

Ik ken Cappella Bronckhorst en de dirigent Hans de Wilde. Onder zijn leiding wordt het vast een prachtig concert. En hoe mooi is het om de Misa hier in de gemeente Bronckhorst, in de Achterhoek uit te voeren, terwijl je weet, dat het ook in Bolivia, Amerika en zelfs het Vaticaan ten gehore wordt gebracht!"


www.cappellabronckhorst.nl

Meer berichten
 

Nieuwsoverzicht

Meer berichten