Van der Laan zusjes wachten voor de start. Foto: Bob Könst
Van der Laan zusjes wachten voor de start. Foto: Bob Könst

Van der Laan zusjes eindigen als tweede vrouwenteam

HALLE - Een wedstrijd van twaalf uur, vijftien nationaliteiten, 84 teams, 35 graden, 4,1 km. circuit, 2 of 3 rijders en 1 quad, daar tussen begaven zich Savannah en Kimberly van der Laan uit Halle. Teams die voornamelijk gevormd worden door snelle en stoere jongens en mannen en waar zo nu en dan een vrouwenteam tussen zit. Deelnemers uit alle landen van Europa, maar ook uit Argentinië, Canada en de Verenigde Staten staan allemaal te popelen om in die twaalf uur de meeste ronden te rijden.

Savannah en Kimberly van der Laan die een team vormden samen met de Franse Nathanaelle Abgrall, hadden niet de ambitie om te winnen. Zover zijn ze nog niet, maar een plaats bij de eerste 25 zou een mooi streven zijn. Tijdens zo'n wedstrijd ben je niet alleen afhankelijk van je eigen mogelijkheden, maar ook de kracht van je quad en de houdbaarheid daarvan in de veertien uur (inclusief de twee uur training) en de onberekenbaarheid van anderen.

In de tijdtraining werd een 44ste tijd neer gezet. Het hoogst haalbare op dat moment en een plek halverwege de startrij, bij de Le Mans start, waarbij de rijders aan de ene kant van de baan staan en de quads aan de andere kant. Wanneer het startsignaal gaat, mag er gelopen worden en worden de quads gestart. Helaas ging dat bij Savannah niet meteen zonder slag of stoot. De motor weigerde aan te slaan en hierdoor wist ze pas als 70ste van de startplek te vertrekken. Maar ze wist zich gestaag naar voren te rijden. Onder de brandende zon en stof die als een mist boven het circuit bleef hangen, wist ze zich na één uur en vijftien minuten op te werken tot de 32ste positie. Toen meldde ze zich om binnen te komen, want de hitte werkte slopend en er moest nog meer gereden worden. De haperende startknop werd snel vervangen en de Franse teamgenoot Nathanaelle Abgrall vertrok voor het volgende uur. Daarna was de beurt aan Kimberly en tenslotte maakte Savannah de eerste vier uur vol en finishten ze op de 42ste plaats. De motor werd in een gesloten parc fermé gezet om anderhalf uur later weer opgehaald te worden voor de volgende heat.

Aangezien Savannah het laatste had gereden en van haar verwacht werd dat ze 's nachts ook het meeste zou rijden, vertrok Kimberly om 20.00 uur voor de tweede manche. Een manche die tot één uur 's nachts zou duren. Zij wist gedurende 50 minuten de quad van 44 naar de 32ste plaats te rijden. Savannah nam over en kwam als vijftigste in de wedstrijd. In anderhalf uur reed ze de quad naar de 24ste plaats en finishte uiteindelijk op een 31ste plaats.

Zondagmiddag met een brandende zon en een hoge luchtvochtigheid mocht Savannah starten voor de laatste heat van drie uren. Er zat nog voor ongeveer één uur benzine in de tank en zo lang mocht ze rijden. Ze wist binnen te komen op een 22ste plek. De motor ging echter slechter lopen en het filter had zoveel stof gevangen dat het vervangen moest worden. De Franse teammaat ging als veertigste weer in de baan, maar kwam na één ronde stil te staan. Na dertig minuten werd het probleem gevonden, snel gerepareerd en vervolgde de Française haar weg. Na een uur alles op alles te hebben gezet, mocht Savannah de laatste 45 minuten. Doordat ze negen ronden misten in deze manche, was een 59ste plek het hoogst haalbare. Hierdoor moesten ze tevreden zijn met 39ste plaats overall, maar wel als tweede vrouwenteam.

De volgende wedstrijd is voor Savannah een wedstrijd voor het Duitse Kampioenschap.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden