Arno's moeder voor de eerste nieuwe Daf, die ze ophaalden in Eindhoven. Foto: PR
Arno's moeder voor de eerste nieuwe Daf, die ze ophaalden in Eindhoven. Foto: PR

Levering 250ste nieuwe Daf Transportbedrijf Gesink

Algemeen

ZELHEM - De aankoop en aflevering van de 250ste nieuwe Daf-truck is voor zowel het Zelhemse transportbedrijf Gesink als voor de leverancier Daf, daarbij vertegenwoordigd door de Bakker Bedrijfswagen Groep, een mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. Het getuigt van een groot vertrouwen in het Nederlandse merk Daf, maar ook in de wijze waarop de relatie in stand wordt gehouden. De heer Henry Berendsen van de Bakker Bedrijfswagen Groep kwam persoonlijk met een grote taart naar Zelhem om het 'mijlpaalexemplaar' te overhandigen aan de heer Arno Gesink, directeur van Gesink Transport.

Een klein fotootje in een verzamellijst in het kantoor van Arno herinnert nog aan de aankoop van de eerste nieuwe Daf in 1958. Het bedrijf bestond al veel langer (1860), maar aanvankelijk werd er met paard en wagen gereden en toen de vrachtwagen zijn intrede deed, werden tweedehands vrachtwagens van diverse merken gekocht. Na de oorlog werd aanvankelijk nog met Amerikaanse en Canadese trucks gereden, maar in 1958 besloot de inmiddels derde generatie om een nieuwe Daf te kopen. In die tijd waren er nog geen regionale dealers, dus togen Bennie Gesink en zijn vrouw met de trein naar Eindhoven om zelf de truck op te halen.

Het was het begin van een lange reeks van aankopen van nieuwe Dafs, want het bedrijf groeide, waarbij het veevervoer en de kipwagens voor zandvervoer werden afgestoten en het bedrijf zich steeds meer specialiseerde in het vervoer van stukgoederen en bouwmaterialen in Nederland, de Benelux en Duitsland, waarbij ook een deel van de op- en overslag werd toegevoegd aan de bedrijfsactiviteiten. Inmiddels zijn er dagelijks ongeveer 80 Gesink-combinaties onderweg en beschikt het bedrijf met 120 werknemers over 120 opleggers en 25 meeneemheftrucks. "Daarbij willen we een Achterhoeks familiebedrijf blijven", voegt Arno er aan toe. "Als bedrijf zijn we betrokken bij onze werknemers en we hopen dat die betrokkenheid wederkerig is, waardoor er een plezierige werfsfeer ontstaat."

In de moderne bedrijfsvoering wordt het wagenpark met enige regelmaat vernieuwd. "Dat is om met het nieuwste materiaal te kunnen blijven rijden", aldus Arno Gesink. "Maar in 7 à 8 jaar heeft een truck zo'n 1,3 tot 1,5 miljoen kilometer op de teller staan en dan moet 'ie vervangen worden. In de praktijk betekent dat, dat we jaarlijks zo'n acht tot tien nieuwe trucks kopen." Er rijden naast de Dafs nog wel enkele vrachtauto's van een ander merk rond, maar Gesink Transport waardeert de relatie met Daf en de Bakker Bedrijfswagen Groep en zo kwam het moment dat Henry Berendsen tot de conclusie kwam dat de 250ste Daf geleverd moest worden. Deze mijlpaal wilde hij niet ongemerkt voorbij laten gaan en dus toog hij met taart richting Zelhem om de aflevering een feestelijk tintje te geven.

Henry Berendsen overhandigt de sleutel van de 250ste nieuwe Daf aan Arno Gesink. Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant