De nieuwe plek voor flesseninname is buiten, maar wel onderdak
De nieuwe plek voor flesseninname is buiten, maar wel onderdak

Lege flessen inname Jumbo Hollak verplaatst

Algemeen

Zelhem - De inrichting van een Jumbo-supermarkt is onderhevig aan constante wijzigingen. Deels worden die ingegeven door het gebruik van presentatiedisplays met nieuwe artikelen of aanbiedingen, maar een veel groter deel komt door de vormgevers van Jumbo en de ideeën van eigenaar Bouke Hollak en zijn personeel. Elk artikel vraagt z'n eigen presentatie en plek in de winkel. Dat dit van belang is, wordt bewezen door de verkoopcijfers, die na het verplaatsen van het artikel of het anders presenteren, plotseling omhoog schieten. "Soms werkt het ook andersom en dan is het zaak om zo snel mogelijk weer te reageren en het artikel weer terug te plaatsen", zo meldt Bouke Hollak tijdens een rondgang door de winkel om de meest recente veranderingen te bekijken. "Bij Jumbo Nederland worden verkoopactiviteiten bedacht, waarvan ik soms denk dat ze in Zelhem niet werken. Soms heb ik gelijk, maar vaak moet ik ook bekennen dat er toch over nagedacht is en dat het werkt."

De belangrijkste reden voor de recente veranderingen is de 'filevorming' bij de ingang van de winkel. "De inname van de lege flessen maakte de eerste gang een stuk smaller, waardoor de klant met z'n winkelwagen, die geen flessen hoefde in te leveren, er niet goed langs kon", aldus Bouke. De oplossing werd gevonden in het omdraaien van het emballagehok, waardoor de ingang aan de buitenkant gemaakt kon worden en toch onder dak kon blijven, zodat de klant niet in de mogelijke regen staat. Een rolluik sluit de ruimte af tijdens de uren dat de winkel niet geopend is.

"Toen we toch bezig moesten, leek het me handig om andere veranderingen, die voor een later tijdstip gepland stonden, ook maar meteen aan te pakken", gaat Bouke verder, wijzend op de nieuwe koelingen, afgesloten met glazen deuren, die zorgen voor een aanmerkelijke besparing op de energiekosten. "Er stond nog een restje open koeling, die aanvankelijk volgend jaar zou worden vervangen. Verder wilden we extra ruimte vinden voor het voorverpakte vlees en vooral ook voor de groeimarkt van vleesvervangers en vis." Die ruimte werd onder meer gevonden door een andere, hogere presentatie van groente en fruit. "Die laatste wijziging leidde ook tot verwarring", aldus Bouke, ondertussen een klant wijzend waar de weegschalen van de groenteafdeling gebleven zijn, "de mensen zijn gewend geraakt aan de plek van de weegschalen, Ze zijn én verplaatst én minder opvallend door de nieuwe presentatie van groente en fruit." De weegschalen vormen meteen het onderwerp voor een volgende aanpassing, maar vervanging is gekoppeld aan nieuwe kassa's. "Volgend jaar komen er nieuwe kassa's en dan verplaatsen we de weegschalen naar de kassa en hoeven de klanten hun aankopen niet meer zelf te wegen en bonnetjes te plakken." En zo doet Jumbo Hollak er alles aan om het de klant naar de zin te maken, want een goede presentatie, het koopgemak, de doorstroming en de omzet gaan hand in hand.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant