Otto Duursma draagt voorzittershamer over aan Gerhard Gerritsen. Foto: Jan Knoef
Otto Duursma draagt voorzittershamer over aan Gerhard Gerritsen. Foto: Jan Knoef

Gerhard Gerritsen nieuwe voorzitter ZAMC

Algemeen

Zelhem - Tijdens de bestuursvergadering van de Zelhemse Auto- en Motorclub ZAMC werd Gerhard Gerritsen met algemene stemmen benoemd tot nieuwe voorzitter van de vereniging. Uit handen van tijdelijk voorzitter Otto Duursma kreeg hij de voorzittershamer, de felicitaties en de steun toegezegd voor de komende periode. Met de nieuwe voorzitter is de positie van voorzitter nu weer definitief ingevuld, nadat oud-voorzitter en 'Mister ZAMC' Dick Bulten in 2008 aangaf te willen stoppen. Met Otto Duursma werd een tijdelijke opvolger gevonden. Zijn periode van voorzitterschap duurde langer dan gepland. In 2011 werd Michael Bieleman als z'n opvolger gekozen, maar door ziekte moest die 'de hamer' weer inleveren, waarna Otto er nog een periode aan vastknoopte. Hij noemde toen wel een einddatum en die werd onlangs bereikt.

Door Jan Knoef

Gerhard Gerritsen is de gedroomde voorzitter van de ZAMC. In zijn dagelijks werk als directievoerder bij CBB (Centraal Bureau Bouwbegeleiding) is het belangrijk dat hij met 'iedereen' kan omgaan en zakendoen, een eigenschap die hij ook als voorzitter nodig zal hebben in zijn omgang met de vele vrijwilligers, bestuursleden, sporters, KNMV-bestuursbonzen, maar ook grondeigenaren (enduro), buren van het ZAMC-terrein aan de Kampweg, bestuurders van gemeente, regio, provincie en het Rijk. Gelukkig hoeft hij dat niet in z'n eentje te doen, want de ZAMC kan al sinds de oprichting beschikken over leden en vrijwilligers, die met hart en ziel de belangen van de vereniging behartigen. Naast deze eigenschap beschikt Gerhard over nog een voorwaarde. Er stroomt motorolie door zijn aderen. Daardoor moest hij de enduro van 2015 zo ongeveer vanaf de operatietafel volgen, omdat hij bij het voorrijden en testen van de route bij de crossproef genadeloos en keihard onderuitging en daarbij z'n rechterschouder verbrijzelde.

Als buurjongetje van Jan van Beek groeide Gerhard op met de motorsport en de supportersvereniging van deze lokale held, die uitgroeide tot de huidige ZAMC.Tot 1989 was hij actief crossend lid, waarna er een periode kwam, dat andere zaken even voorrang moesten hebben. Aan het begin van deze eeuw begon het weer te kriebelen en werd weer een crossmotor gekocht om te kunnen deelnemen aan enduro- en off-roadtochten. Hij werd vervolgens al snel gevraagd om als vrijwilliger in commissies plaats te nemen, maar het duurde nog tot 2012 voordat hij zich verkiesbaar stelde voor het bestuur. Toen in 2013 de enduro ten onder dreigde te gaan, zorgde hij er samen met Dick Bulten voor dat het evenement werd vlot getrokken. Vanaf 2014 kwam het voorzitterschap nadrukkelijk in beeld, omdat Otto Duursma aangaf dat er in 2016 toch echt het eind aan zijn voorzitterschap zou komen.

De afgelopen periode trokken Otto en Gerhard samen op om de overgang zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Daarbij verdwijnt Otto nu niet van het toneel. Hij zal zich blijven inzetten voor de belangen van de ZAMC. Zo houdt hij, bijgestaan door Gerhard, het verkrijgen van de milieu- en omgevingsvergunning in z'n portefeuille en zal hij het bestuur, waar nodig, bijstaan. Naast sportieve hoogtepunten als de Europese Kampioenschappen in 2017 verwacht Gerhard geen spannende periode.

"Het blijft natuurlijk speciaal om een motorsportclub te hebben op een voormalige stortplaats in het buitengebied, maar we krijgen optimale medewerking van de Regio, Provincie en de gemeente Bronckhorst en doen er zelf ook alles aan om aan alle eisen te voldoen. Verder dragen we, vanuit sociaal en maatschappelijk besef, graag bij aan evenementen en werken we bijvoorbeeld op 12 juni mee aan de 'Dirt Challenge' ten bate van 'Kanjers voor Kanjers'. Dat de KNMV ons landelijk als voorbeeldvereniging ziet, legt een extra verantwoordelijkheid op de ZAMC en we zullen er alles aan doen om die status te behouden", aldus de voorzitter, die nu nog aan het idee moet wennen, dat hij zelf nooit meer op een crossmotor kan klimmen ten gevolge van de beperkingen door z'n verbrijzelde schouder, die met titanium bij elkaar gehouden wordt.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant