Het team van pop-up restaurant 't Wolfersveen (Gijs ontbreekt). Foto: Jan Knoef
Het team van pop-up restaurant 't Wolfersveen (Gijs ontbreekt). Foto: Jan Knoef

Zes 'musketiers' openen pop-up restaurant Wolfersveen

Algemeen

'Maar dan moet het wel serieus!'

Door Jan Knoef

WOLFERSVEEN - Vaak verwatert een vriendengroep als iedereen na het voortgezet onderwijs gaat studeren en wordt opgenomen in één van de grote studentensteden in het westen van Nederland. Zo niet de Achterhoekse vriendengroep van het Rietveld met Patriek Brouwer, Bram ter Meulen, Bas Kruissing, Wytze Kijlstra en Gijs Wolbert. Jaarlijks komen ze wel enkele keren bij elkaar om bijvoorbeeld vakantieplannen te maken, waarbij er vaak een uitdaging op tafel komt. Zo gingen ze ooit op de bromfiets naar Zuid-Frankrijk en werd er al eens een legervoertuig omgebouwd tot een soort camper om als onderdak te dienen voor een reis door Europa.

Tijdens zo'n bijeenkomst over de vakantieplannen passeerden allerlei idyllische plekjes de revue, tot Gijs Wolbert voor de grap opperde dat ze natuurlijk ook een pop-up-restaurant konden beginnen. "Ervaring genoeg", voegde de zoon van Alfonso Wolbert, eigenaar van het pand restaurant 't Wolfersveen er aan toe. De vrienden gingen in op de grap, Wytze opperde dat hij over de juiste horeca-papieren beschikte, Bas had meteen 'woeste' ideeën over de menukaart, weer een ander vond het wel een uitdaging om een website te maken en de pr uit te rollen op de 'sociale media' en een halfuurtje later was de grap omgetoverd in een werkbaar plan en werd het idee voorgelegd aan Gijs' vader, die direct enthousiast reageerde en zijn steun toezegde.

"Maar dan moet het wel serieus!" vonden de zes horeca-musketiers. En dan valt er veel te regelen. Een eerste bezoek aan het pand met een rijke restauranthistorie, leerde dat twee jaar leegstand vooral in de keuken wel z'n sporen had nagelaten. Er moest dus flink gepoetst en geboend worden om weer te voldoen aan de eisen van de hygiëne. Ook bleek dat apparatuur spontaan weigerde mee te werken. Echt investeren is voor studenten en voor een tijdelijk project niet echt mogelijk, dus moet er geroeid worden met de riemen die er zijn en moet de menukaart zelfs aangepast worden aan de mogelijkheden. Voor de vergunning is overleg nodig met de gemeente en voor het betalingsverkeer moet het bedrijf wel een zakelijke rekening bij de bank openen en een pinapparaat aanschaffen. Gelukkig kregen ze van alle kanten medewerking, vonden ze een gewillig oor bij de gemeente en werkte de Rabobank mee aan het verkrijgen van de benodigde apparatuur.

"Maar dan ben je er nog niet", aldus Wytze, "want je moet gaan inkopen op een bepaalde verwachting." Om een al te groot inkoopverlies te voorkomen, kunnen bezoekers vooraf, aan de hand van de digitale menukaart, op de website aangeven wat ze willen eten, zodat de inkopen daarop aangepast kunnen worden. "Daarnaast willen we graag werken met producten uit de regio en hebben we bijvoorbeeld de aardappels uit de tuin van de ouders van één van ons. Ons doel is daarnaast om onze eigen passie voor koken en lekker eten en drinken over te brengen op de gasten." Vandaar ook dat er speciale biertjes en lekkere drankjes op de lijst staan en dat Wytze en Bram een Barista-cursus volgden, want "een cappuccino maken lijkt misschien simpel, maar er iets moois van maken, valt flink tegen", weet Bram.

De eerste doelstelling van de vrienden is niet om deze zomer flink winst te maken, maar om als vriendengroep een leuke ervaring op te doen. "Je weet dat je als vrienden op elkaar kunt vertrouwen, maar onder de druk van een bedrijf komt daar een extra dimensie bij", aldus Wytze. "Verder hoop ik dat er minimaal één avond is, waarop alle tafels van het restaurant bezet zijn en dat we dan voor 70 mensen tegelijk een heerlijke maaltijd tevoorschijn moeten toveren." Mocht het echt druk worden dan kan de hulp worden ingeroepen van broertjes en zusjes van de ondernemers.

Het krijgen van klanten is vooral voor een nieuw en kortlopend restaurant een probleem. De eerste aanloop zal er zijn, want met zes ondernemers zijn er ook zes gezinnen met hun eigen familie, buren en kennissen, die naar het restaurant zullen komen om het initiatief te ondersteunen. Maar, en daar zijn de vrienden het over eens, daar vullen ze het restaurant niet zes weken mee. Ze zijn dan ook blij dat de regionale pers aandacht besteedt aan hun initiatief en inmiddels stond er vorige week een groot verhaal in dagblad de Gelderlander en nu in Contact Bronckhorst. Verder kennen de jonge ondernemers (allemaal mid-twintigers) de sociale media en verwachten ze daarnaast dat de mond-tot-mond reclame zal bijdragen aan het welslagen van het project.

Vorige week werden de deuren geopend en konden passanten/fietsers al genieten van een heerlijke kop koffie en een lunch en vanaf vrijdag 21 juli kan er gegeten worden. Ook voor feestjes, partijen, recepties, bruiloften en vergaderingen kan men in het restaurant of in de zaal erachter (officiële trouwlocatie) terecht. Gasten kunnen zich aanmelden via telefoon of mail. Informatie is te vinden op de website. Eind augustus wordt de balans opgemaakt om te zien of het project geslaagd is en of het restaurant, in welke vorm dan ook, nog een vervolg krijgt.

Vader Alfonso ziet het geheel lachend aan. Hij vindt het prachtig dat het restaurant, waar kookmeesters als Arie Kaal en Toine Smulders in de pan roerden, nu gerund wordt door jonge mensen met passie voor de kookkunst. Het past ook binnen de plannen die hij met het gebouw heeft. In die plannen wordt 't Wolfersveen een inspiratiehuis waar bedrijven elkaar kunnen ontmoeten. Een restaurant met catering mag daarin niet ontbreken.


06-23383825

wolfersveenrestaurant@gmail.com

www.wolfersveenrestaurant.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant